Çin Sanayi ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı, son dönemde özellikle elektrikli araçlarda yaşanan kaza ve batarya yangınlarının ardından araç kapı kolu güvenlik standartlarını kökten değiştiren yeni bir düzenleme hazırladı. Xiaomi SU7 gibi popüler modellerin karıştığı kazalarla gündeme gelen güvenlik açıkları, Pekin yönetimini harekete geçirdi. Kamuoyunun görüşüne sunulan yeni ulusal standart taslağı, çarpışma veya batarya termal olayları sonrasında kapıların mekanik olarak açılabilir olmasını zorunlu kılıyor.
Otomatik kapı kollarına düzenleme
Yeni yönetmelik, bagaj kapakları hariç tüm yan kapıların dışarıdan mekanik bir kolla açılabilmesini şart koşuyor. Taslak metne göre, hava yastıklarının açıldığı şiddetli çarpışmalarda veya bataryanın aşırı ısındığı durumlarda, kurtarma ekipleri ya da araç içindekiler herhangi bir alet kullanmadan kapıları açabiliyor.

Elektronik kontrollü veya otomatik kilit sistemine sahip araçlarda, sistem kilitli kalsa veya enerji tamamen kesilse dahi mekanik tahliye mekanizması her koşulda çalışıyor. Kapı kollarının konumu ve elin girebileceği operasyon alanı için de kesin geometrik sınırlar belirlendi. Bu sayede güç kaybı yaşansa bile kapı koluna erişim ve kullanım engellenemiyor.
İç kapı kolları için de benzer sert kurallar getirildi. Her yan kapıda en az bir tane mekanik iç açma kolu bulunuyor ve bu kolun araç içindekiler tarafından kolayca görülebilecek bir noktada olması gerekiyor. Birden fazla kolun bulunduğu tasarımlarda, her bir kolun birbirinden bağımsız olarak kapıyı açabilme yeteneği korunuyor.
Apple Music ChatGPT’ye geliyor!
OpenAI, Apple Music’in ChatGPT’ye entegre edileceğini duyurdu. Artık yapay zeka ile konuşarak saniyeler içinde çalma listeleri oluşturabileceksiniz.
Ayrıca iç kolların üzerinde düşük ışık koşullarında bile fark edilebilen, yüksek kontrastlı ve standart sembollerle desteklenmiş kalıcı işaretlerin bulunması zorunlu hale geldi. Bakanlık, bu işaretlerin boyutu ve tanınırlığı konusunda net teknik parametreler belirledi.
Uygulama takvimi ise aşamalı olarak ilerliyor; yeni tip onayı alacak modeller yönetmelik yürürlüğe girdikten 13 ay sonra tüm mekansal gerekliliklere uymak zorunda kalıyor. Halihazırda onay almış mevcut modeller için ise uyum süresi 25 ay olarak belirlendi. Bu düzenleme ile Çin, elektrikli araç pazarındaki güvenlik standartlarını mekanik zorunluluklarla garanti altına alıyor.
