Formula 1 dünyası, 2026 yılında devreye girecek köklü teknik kural değişiklikleriyle birlikte terminolojisinde de büyük bir dönüşüme gidiyor. Sporun gelenekselleşen jargonuna eklenen yeni kavramlar, özellikle yıllardır hayatımızda olan DRS sisteminin yerini alacak stratejik modlara odaklanıyor. Gelecek sezondan itibaren izleyiciler ve takımlar; “DRS” yerine “Straight Mode” (Düzlük Modu), “Corner Mode” (Viraj Modu) ve “Overtake Mode” (Geçiş Modu) gibi yeni ifadeleri kullanmaya başlıyor.
Formula 1 terimleri değişiyor
2026 model Formula 1 araçları, mevcut makinelere kıyasla daha dar ve hafif bir yapıda tasarlanıyor. Aracın minimum ağırlığı 30 kilogramlık bir düşüşle 724 kilograma indirilirken, aks mesafesi 200 mm kısaltılarak 3.400 mm’ye çekiliyor.

Aerodinamik tarafta ise spor tarihinde bir ilke imza atılıyor. Mevcut DRS sistemindeki hareketli arka kanat yapısı evrilerek, hem ön hem de arka kanadın aynı anda hareket edebildiği aktif bir aerodinamik sisteme geçiliyor.
“Straight Mode” olarak adlandırılan yeni sistemde, düzlüklerde sürüklenmeyi azaltmak için ön ve arka kanatlar alçaltılıyor. Bu mod, mevcut DRS uygulamasının aksine, bir sürücünün önündeki araca yakınlığına bakılmaksızın belirlenen düzlüklerde tüm pilotlar tarafından kullanılabiliyor.
Virajlarda ise kanatların yükselerek yere basma kuvvetini artırdığı “Corner Mode” devreye giriyor. FIA verilerine göre, yeni güç ünitelerinin gereksinimleri doğrultusunda araçların toplam yere basma kuvveti yüzde 30 oranında azalırken, hava direnci (drag) ise yüzde 55 oranında düşürülüyor.
Geçişleri kolaylaştırmak adına hibrit sistemin gücü ön plana çıkarılıyor. “Overtake Mode”, öndeki araca bir saniyelik mesafe içinde olan sürücüye 350 kW’lık elektrik gücünü 337 km/s hıza kadar tam kapasite kullanma imkanı tanıyor. Bu mod aktif edilmediğinde elektrik motoru 290 km/s hızdan sonra gücü kademeli olarak kesiyor.
Ayrıca pilotlar, hücum veya savunma yapmak için kısa süreli maksimum güç sağlayan “Boost” moduna da sahip oluyor. FIA Tek Koltuklu Direktörü Nicholas Tombazis, 2022’de başlayan araç takibini kolaylaştırma hedefinin bu kurallarla zirveye ulaşacağını ve takip mesafesindeki performans kaybının tarihin en düşük seviyesine ineceğini belirtiyor. Yeni dönem, Audi ve Cadillac gibi üreticilerin spora katılımıyla 2026 Mart ayında Avustralya’da start alıyor.
