Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, savunma sanayisini heyecanlandıran bir paylaşım yaptı. GÖKHAN füzelerine güç verecek olan yerli Ramjet itki sistemi için kritik test süreçleri başarıyla sürüyor. Bu teknoloji, Türkiye’nin hava savunma gücünü yeni bir seviyeye taşıyacak.
Yerli ramjet motoru ile süpersonik güç hedefi
Bakan Kacır, sosyal medya hesabı X üzerinden projenin detaylarını paylaştı. Paylaşımında “Yüksek hız, yerli güç” ifadelerine yer verdi. Ayrıca TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirilen projenin önemine dikkat çekti. Paylaşılan videoda motorun test aşamaları net bir şekilde görülüyor. Bu motorlar, süpersonik hızlarda çalışma yeteneğine sahip. Böylece savunma sanayiimiz, ses hızını aşan teknolojilerde söz sahibi oluyor.
Zorlu sıcaklık koşullarına dayanıklı özel yapı
Ramjet motorları çalışma prensipleri gereği çok yüksek hızlara ulaşıyor. Bu hız, motor yüzeylerinde ciddi bir aerodinamik ısınmaya neden oluyor. Motorun iç kısmındaki durgunlaşma sıcaklığı binlerce dereceye çıkabiliyor. Bu nedenle projede yüksek sıcaklığa dayanıklı özel malzemeler kullanılıyor. Bununla birlikte, ileri teknoloji ısıl koruma sistemleri de motora entegre ediliyor. Mühendisler, bu zorlu koşulları aşmak için yoğun bir mesai harcıyor.
Trisonik Tünel’de kritik yanma testleri
Geliştirme sürecinde Türkiye’nin ilk Trisonik Tüneli aktif olarak kullanılıyor. Rüzgar tüneli testlerinde motorun aerodinamik performansı ölçülüyor. Ayrıca doğrudan bağlantılı test düzenekleri ile yanma odası performansı doğrulanıyor. Sıvı yakıtlı ramjet motorları, katı yakıtlılara göre daha uzun menzil sunuyor. Bu sayede GÖKHAN füzeleri hedeflerine çok daha hızlı ulaşabilecek.
Ramjet nedir? Neden önemli?
Ramjet, havacılık ve savunma sanayiinde füzelerin ses hızının katbekat üzerine (Mach 3-5) çıkmasını sağlayan, hareketli parçası bulunmayan özel bir jet motoru teknolojisidir. Geleneksel jet motorlarında havayı sıkıştırmak için kullanılan türbin veya kompresör gibi karmaşık ve ağır parçalar bu sistemde yer almaz. Literatürde sadeliği nedeniyle “uçan soba borusu” olarak da anılan Ramjet, mekanik karmaşıklığı ortadan kaldırarak yüksek sürat ve verimlilik sunar.
Bu motorun çalışma prensibi, tamamen “hız” üzerine kuruludur. Bir Ramjet motoru, otomobillerin aksine durduğu yerde çalıştırılamaz; devreye girmesi için füzenin halihazırda yüksek bir hıza (genellikle ses hızı üstü) ulaşmış olması gerekir. Hızla ilerleyen füzenin hava alığından giren hava, “Ram etkisi” ile doğal yolla sıkışır, yakıtla karışıp ateşlenir ve arkadan çıkan yüksek basınçla muazzam bir itki oluşturur. Bu yüzden Ramjet füzeleri, ilk hızı almak için genellikle bir roket motoruyla fırlatılır.
Taktik sahada Ramjet’i vazgeçilmez kılan en önemli özellik ise “Kaçışsız Bölge” (No Escape Zone) avantajıdır. Klasik roket motorlu füzeler yakıtlarını fırlatma anında tüketip hedefe süzülerek (yavaşlayarak) giderken, Ramjet füzeleri hedefe varana kadar kontrollü yanma ile itki üretmeye devam eder. Bu sayede füze, hedefe yaklaştığında enerjisi hala çok yüksektir ve düşman uçağının manevra yaparak kurtulmasını imkansız hale getirecek keskin dönüşler yapabilir.
Türkiye, dünyada sayılı ülkenin sahip olduğu bu kritik teknolojiyi TÜBİTAK SAGE öncülüğünde geliştirilen GÖKHANprojesi ile millileştirmektedir. Avrupa yapımı ünlü Meteor füzesinin muadili ve rakibi olarak geliştirilen GÖKHAN, Milli Muharip Uçak KAAN ve F-16’larımızda kullanılarak, Türk Hava Kuvvetleri’ne görüş ötesi mesafeden (BVRAAM) hedefleri etkisiz hale getirme kabiliyeti kazandıracaktır.
Peki, yerli ramjet motoru hakkındaki sizin görüşleriniz neler? Düşüncelerinizi yorumlarda bizimle paylaşın!
